طراحی تهویه تونل راه آهن و مترو
Railway and metro tunnel ventilation
طراحی سیستم تهویه تونل راه آهن(Railway tunnel ventilation system)، از جهاتی به طراحی تهویه تونل راه (جاده ای) شباهت دارد، اما با توجه به ویژگی های خاص حمل و نقل ریلی (مترو) و راه آهن، برای طراحی تهویه تونل در حمل و نقل ریلی باید با مفاهیم اصلی و برخی جزئیات آشنایی داشت.
باید توجه کرد که به دلیل استفاده از لکوموتیوهای دیزلی(Diesel electric locomotives)، طراحی تهویه تونل های راه آهن با طراحی تهویه تونل های مترو کاملا متفاوت می باشد.
نمونه جت فن های نصب شده در داحل تونل ریلی برای اجرای تهویه تونل
با مراجعه به اطلاعات استخراج شده در خصوص وضعیت ناوگان و لکوموتیوها، می توان میزان گازهای خروجی از لکوموتیو را با در نظر گرفتن سرعت طرح و بهره برداری مسیر و تعداد لکوموتیوهای هر قطار و نیز شبیه سازی حرکتی انجام شده در آن مسیر،محاسبه نمود. محاسبه میزان گاز های خروجی از لکوموتیو ها نیاز به آشنایی با صنعت حمل و نقل ریلی و نحوه کار لکوموتیو های دیزل الکتریک دارد.
در طراحی تهویه تونلهای راه آهن، در صورت عدم آشنایی شرکت مشاور با اطلاعات و جزئیات ویژه راه آهن و لکوموتیو دیزلی و یا با مبنا قرار دادن سیستم تهویه مترو که به دلیل برقی بودن قطارها، آلاینده چندانی تولید نمی کند، میزان هوای محاسبه شده جهت تهویه کافی نبوده و موجب بروز مشکلات و خسارات جبران ناپذیری در زمان ساخت و بهره برداری می گردد.
علاوه بر این در هنگام طراحی تهویه تونل ریلی باید به مساله گاباری و الزامات نصب جت فن در داخل تونل نیز توجه ویژه ای داشت. یکی از موارد دیگری که در تهویه تونل در راه آهن باید مورد توجه قرار گیرد، یک خطه یا دو خطه بودن مسیر است. این مورد در روش تهویه تونل تاثیر قابل توجهی دارد.
انواع روش های طراحی تهویه تونل
غیر از طراحی تهویه تونل های جدید در راه آهن، یکی از مواردی که در حوزه ریلی اهمیت ویژه ای دارد، بهینه سازی تهویه تونل های موجود برای قطار است. دلیل این مساله افزایش ترافیک تونل راه آهن در مقایسه با زمان احداث و همچنین بالا رفتن توان لکوموتیو های مورد استفاده و در در نتیجه بیشتر شدن مقدار گازهای آلاینده است.
به عنوان مثال وضعیت تونل های محور لرستان حد فاصل دورود اندیمشک به خاطر قدیمی بودن زمان احداث تونل ها چندان مناسب نیست و افزایش غلظت آلاینده ها در تونل های راه آهن لرستان موجب بروز مشکلات فراوانی می گردد. از جمله این مشکلات می توان به بروز خطرات تنفسی برای مسافرین، کاهش توان لکوموتیو و در مواردی خاموش شدن لکوموتیو اشاره کرد.
شبیه سازی و سیمولیشن تهویه تونل راه آهن و مترو
برای بررسی طراحی درست تهویه تونل، از سیمولیشن و شبیه سازی استفاده می شود. شبیه سازی تهویه - Ventilation CFD روش مناسبی برای مشاهده نحوه حرکت جریان هوا، سرعت، فشار و دمای هوا در نقاط مختلف تونل است. با سیمولیشن تهویه، هزینه های خرید تجهیزات، سعی و خطا و طراحی مجدد کم خواهد شد.
ویژگی ها و مزیت های شبیه سازی و سیمولیشن تهویه
سیمولیشن و مدلسای دیگری که در مورد تهویه تونل ریلی می توان انجام داد، شبیه سازی آتش گرفتن قطار و نحوه انتشار و گسترش دود در داخل تونل است. این شبیه سازی کمک می کند اگر قطاری در داخل تونل به دلیل فنی یا بروز حادثه آتش گرفت، سناریو های مختلف خروجی مسافرین از داخل واگن های قطار و بیرون بردن افراد از داخل تونل بررسی شود.
امکانات و قابلیت های شبیه سازی و سیمولیشن آتش سوزی، حریق و دود
شرکت آراکو با سابقه مناسب در حوزه طراحی و شبیه سازی تهویه تونل و نیز آشنایی کامل با صنعت راه آهن و حمل و نقل ریلی آمادگی خود را جهت انجام پروژه های طراحی و شبیه سازی تهویه تونل های راه آهن و مترو و نیز طراحی و شبیه سازی تهویه ایستگاههای مترو اعلام می دارد.
شبیه سازی جریان هوا در تهویه تونل راه آهن
طراحی تهویه تونل راه آهن و تونل ریلی
شبیه سازی آتش سوزی و حریق در تونل
انجام پروژه شبیه سازی دود در تونل
انجام پروژه شبیه سازی سیالات و انتقال حرارت
شرکت آراکو - محمد قربانعلی بیک
09124780268
021-66129745
021-66561974
Info@araco.ir
سلام
سپاس از توضیحاتتون در مورد تهویه راه آهن
سوالی داشتم از خدمت شما
آیا در مورد مدلسازی آتش سوزی قطار در داخل تونل راه آهن، امکانش هست که ظرفیت حرارتی مخزن سوخت لکوموتیو را هم در شبیه سازی در نظر بگیریم؟
و اینکه شما پروژه سیمولیشن آتش سوزی قطار رو انجام میدید؟